Dyson Vassilias
hello@mysparx.bg
Плевен, България
12/11/2025

Умение за емоционална интелигентност

Умение за емоционална интелигентност

Родителите играят пряка роля в развитието на емоционалната интелигентност на детето си.
Основната цел на възрастния е да научи детето да живее в хармония със себе си и да приема пълния спектър от чувства – любов, радост, гордост, завист, ревност, гняв и страх. Няма нужда да делите емоциите на „добри“ и „лоши“, тъй като всички те съществуват в човешката душа и са част от изграждането на стабилна емоционална интелигентност.

Първи емоции

Спомнете си първите си игри с бебето. Играта на „ку-ку“ не е нищо повече от реакция на детето към чувствата и емоциите на възрастния – колкото по-весел е тонът и лицето, което се показва зад дланите на майката, толкова по-сърдечен е смехът на детето.
Гладът и коликите запознават малкия човек с емоции като страх, болка, любов, доверие, объркване и отчаяние. Именно тук задачата на родителя е да реагира по начин, който кара детето да се чувства необходимо, ценено и чуто. По този начин се изгражда здрава основа за емоционална интелигентност, която ще му служи през целия живот.

Отразяване на чувствата на детето

Първото и най-фундаментално умение на емоционалната интелигентност е разбирането на собствените емоции. За да помогнете на детето си да развие това качество, е важно да вербализирате чувствата, които то изпитва. В края на краищата, когато едно дете е щастливо, ядосано или уплашено, то все още не знае, че всяко състояние има свое име. Чрез многократно назоваване и разпознаване на тези емоции, детето започва да разбира, че има различни видове чувства и че има право на всяко от тях – процес, който е в основата на изграждането на емоционална интелигентност.

Примери, които помагат на детето да свърже думите с емоциите:

  • „Изглежда, че се забавляваш много в момента.“

  • „Щастлив си като слънчев лъч.“

  • „Играчката ти се счупи и си много разстроен.“

  • „Виждам, че си много объркан.“

  • „Сигурно си ядосан като лъв в момента.“

Чувствата могат да се сравняват с приказни герои, животни или природни явления. Може да се изразяват чрез рисуване, скулптури или ролеви игри – всичко, което развива емоционалното осъзнаване. Така детето постепенно преминава през първия и най-важен етап от емоционалната интелигентност – себеразбирането.

Официален сайт

Коментарите са изключени.